FØRERKORT PÅ TILHENGER

KLASSE BE & B96

FØRERKORT PÅ TILHENGER

KLASSE BE & B96

HVA ER FORSKJELLEN PÅ BE OG B96?

Klasse B96 gir deg rett til å kjøre bil med tilhenger der samlet tillatt totalvekt er opptil 4250 kg.

Klasse BE gir deg rett til å kjøre bil med tilhenger der tilhengeren alene kan ha en totalvekt på opptil 3500 kg, uavhengig av bilens totalvekt, så lenge samlet tillatt totalvekt ikke overstiger 7000 kg.

Med andre ord, B96 har en lavere totalvektgrense, mens

BE gir deg større fleksibilitet for tyngre tilhengere.

HVA ER FORSKJELLEN

PÅ BE OG B96?

Med andre ord, B96 har en lavere totalvektgrense, mens BE gir deg større fleksibilitet for tyngre

tilhengere.

Hva Våre Elever Sier

Lurer du på noe?

Ofte Stilte Spørsmål

Vi forstår at du kan ha mange spørsmål. Her er noen av de mest vanlige - med svar.

Spørsmål 1: Kan man kjøre henger med vanlig førerkort?

Med et vanlig førerkort klasse B kan du kjøre en bil med tilhenger, så lenge den samlede tillatte totalvekten for bil og tilhenger ikke overstiger 3 500 kg. Hvis den totale vekten overstiger dette, trenger du enten klasse B96 eller BE, avhengig av vekten på tilhengeren. Hos Roalds Trafikkskole i Fyllingsdal/Bergen tilbyr vi kurs og opplæring for begge klassene, slik at du kan kjøre med tyngre tilhengere på en trygg måte.

Spørsmål 2: Hva er forskjellen på B96 og BE?

Forskjellen mellom klasse B96 og BE ligger i hvor tung tilhenger du kan trekke:

• B96: Med klasse B96 kan du trekke en bil og tilhenger med samlet tillatt totalvekt på opptil 4 250 kg. Du trenger ikke ta oppkjøring for B96, men du må gjennomføre obligatorisk opplæring.

• BE: Med klasse BE kan du trekke tilhengere med en totalvekt på opptil 3 500 kg, uavhengig av bilens vekt. Dette betyr at samlet totalvekt for bil og tilhenger kan være opptil 7 000 kg.

For BE kreves det både opplæring og førerprøve.

Hos Roalds Trafikkskole i Bergen tilbyr vi B96-pakken til 7 500 kr og BE-pakken til 10 000 kr.

Begge inkluderer alle obligatoriske timer, lastsikringskurs og trinnvurderinger.

Spørsmål 3: Kan du kjøre henger uten hengerlappen?

Ja, du kan kjøre en tilhenger med vanlig førerkort klasse B, men det er begrensninger på hvor tung tilhenger du kan trekke. Hvis den samlede vekten for bil og tilhenger overstiger 3 500 kg, trenger du enten klasse B96 eller BE for å kjøre lovlig.

Hvis du kjører med for tung tilhenger uten riktig førerkort, kan du bli straffet med bøter eller miste førerretten.

Spørsmål 4: Hvor mye koster det å ta lappen på henger?

Prisen for å ta hengerlappen varierer avhengig av om du velger klasse B96 eller BE.

Hos Roalds Trafikkskole i Fyllingsdal / Bergen er prisene som følger:

• B96-pakken: 7 500 kr. Denne pakken dekker alle obligatoriske timer, inkludert lastsikringskurs, sikkerhetskurs på vei, og trinnvurderinger. Det er ingen oppkjøring nødvendig for B96.

• BE-pakken: 10 000 kr. Denne pakken dekker også alle obligatoriske timer, lastsikringskurs, sikkerhetskurs på vei, og trinnvurderinger.

I tillegg inkluderer den leie av tilhenger og bil til førerprøven, som koster 2 900 kr. Vi anbefaler å velge en av disse pakkene for å få dekket alle nødvendige timer og kostnader.

Spørsmål 5: Hvor lang tid tar det å ta hengerlappen?

Tiden det tar å ta hengerlappen (klasse B96 eller BE) varierer avhengig av hvor mange kjøretimer du trenger og hvor raskt du kan gjennomføre den obligatoriske opplæringen.

Mange elever velger å ta hengerlappen over noen uker, mens andre gjennomfører kursene raskere.

Hos Roalds Trafikkskole i Bergen tilpasser vi opplæringen etter ditt behov, slik at du kan få lappen på henger så raskt og effektivt som mulig.

Spørsmål 6: Når kan vi kjøre en bobil som veier 4250 kg på klasse B førerkort?

Fra og med 1. januar 2024 kan du kjøre en bobil med en totalvekt på opptil 4 250 kg med et vanlig førerkort klasse B, så lenge du er over 21 år.

Dette er en ny regelendring som gir større fleksibilitet for de som ønsker å kjøre tyngre bobiler uten å måtte ta ekstra førerkortklasser. Denne endringen gjelder kun for bobiler, ikke for andre kjøretøy.

© Roalds Trafikkskole AS

Laget Av Falcon Media